«بنیاد بینالمللی رسانههای زنان» (IWMF)
روز پنجشنبه ۱۴ مه ۲۰۲۶، دریافتکنندگان سیوهفتمین دوره سالانه جوایز «شجاعت در روزنامهنگاری» را معرفی کرد؛ جوایزی که از زنان روزنامهنگاری تقدیر میکند که در شرایط خطرناک و تحت فشارهای شدید برای آشکار ساختن حقیقت گزارش تهیه میکنند. برندگان سال ۲۰۲۶ شامل الهه و الناز محمدی، خواهران روزنامهنگار ایرانی در حوزه مطبوعات؛ جورجیا فورت، روزنامهنگار حوزه رسانههای تصویری از ایالات متحده؛ و نِی مین نی (با نام مستعار)، روزنامهنگار دیجیتال از میانمار هستند.
همچنین «فرنچی می کامپیو»، روزنامهنگار فیلیپینی که درباره خشونت حکومتی در فیلیپین گزارش میدهد و اکنون در همان ساختار زندانی است، جایزه «عدالت برای زنان روزنامهنگار» والیس آننبرگِ IWMF در سال ۲۰۲۶ را دریافت کرد؛ جایزهای که هر سال به روزنامهنگاری اعطا میشود که بهناحق بازداشت، زندانی یا محبوس شده باشد. Continue Reading


رسانههای ایرانی گزارش دادهاند که حکومت ایران در این هفته چهار زندانی را با اتهاماتی از جمله جاسوسی و تروریسم اعدام کرده است؛ تازهترین مورد از آنچه گروههای حقوق بشری آن را تشدید سریع استفاده حکومت از مجازات اعدام توصیف میکنند. ایران از دیرباز یکی از کشورهایی بوده که بیشترین استفاده را از مجازات اعدام در جهان داشته است. با این حال، به گفته چندین گروه حقوق بشری متمرکز بر ایران، سرعت صدور احکام و اجرای اعدامها در دو ماه گذشته، همزمان با جنگ با ایالات متحده و اسرائیل، بهطور چشمگیری افزایش یافته است. این گروهها میگویند در بیشتر این پروندهها، زندانیان اعدامشده از روند دادرسی عادلانه برخوردار نبودهاند. امید معماریان، تحلیلگر ارشد اندیشکده DAWN در واشینگتن که بر مسائل حقوق بشر تمرکز دارد، میگوید: «بسیاری از این اعدامها پس از روندهای قضایی بسیار سریعی انجام میشود که در آن متهمان دسترسی اندک یا هیچ دسترسیای به وکیل ندارند، با دادگاههایی اساساً ناعادلانه روبهرو میشوند و اغلب بر پایه اعترافات اجباری گرفتهشده زیر شکنجه محکوم میشوند.» 



















